طراحی فست فود

مفهوم فست فود از آمریکا آمد و به‌سرعت جهانی شد. با توجه به تعریف گسترده فست فود و تنوع عظیم پختی و مکمل بودن خطوط تولید محصولات خانواده فست فود باهم، می‌توان گفت یکی از بهترین محاسن راه‌اندازی یک فست فودی، این است که با انواع سرمایه‌گذاری و بودجه‌ها، می‌توان به آن فکر کرد و روی آورد؛ یعنی با اندک هزینه‌ای می‌توان کار را شروع کرد و به‌مرور هم آن را گسترش داد. امروزه طراحی فست فودهای زیادی را در کشورمان شاهد هستیم که علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای روزانه، میزبان میهمانی‌های کوچک و بزرگی چون جشن‌های تولد، سالگردها و دورهمی ها هستند. همین امر، صاحبان این مشاغل را به رقابت دعوت کرده تا هم تنوع و کیفیت برتر داشته باشند و هم بااهمیت دادن به دکوراسیون داخلی و طراحی فست فود، به دنبال ایجاد محیطی متفاوت‌تر، برای جذب مشتری بیشتر باشند.
طراحی فست فود
طراحی و راه اندازی فست فود

طراحی فست فود

زندگی ماشینی و شهرنشینی و تنوع طعم‌ها و طبع‌ها، افراد را بدان سو فراخوانده که به غذاهای آماده و فست فودی، گرایش بیشتری نشان بدهند. پاسخ مثبت به این نیاز را هم با گسترش روزافزون رستوران‌ها و طراحی فست فودی ها می‌توان مشاهده کرد! شاید بتوان گفت که در این دنیای پر از رقابت و طعم و مزه، اولین چیزی که هنگام مراجعه به رستوران یا فست فودی با آن روبرو می‌شویم، نمای بیرونی و سپس ورودی آن مکان و طراحی فست فود می‌باشد. رستوران‌ها و فست فودی های زیادی را سراغ داریم که تبلیغاتشان بسیاراست اما مشتریانشان اندک! و علتش را هم می‌توان در عدم کیفیت غذا و دلگیر بودن فضا و نور و رنگ و چیدمان نامناسب در طراحی فست فود آنان دانست. فست فودی ها که اغلب از مواد نیم پخته استفاده می‌کنند تا زمان پخت پایین آورده شود، در قالب یک کیوسک یا غرفه هم می‌توانند فعالیت داشته باشند. طراحی فست فود، هم‌راستا باکیفیت مطلوب، امری بسیار مهم است که باید به‌عنوان یک اصل، به آن پرداخته شود. در حقیقت، طراحی فست فود باید به‌گونه‌ای باشد که جمع‌وجور به نظر برسد، شکل و نمای خارجی آن با تم داخلی همخوانی داشته و در عین دل‌چسبی، آرامش و نشاط را به ارمغان آورده و اشتها را به تحریک وا‌دارد.
مشاهده پروژه ها

دکوراسیون فست فود

مفهوم دکوراسیون فست فود و طراحی داخلی فست فود، فقط این نیست که میز و صندلی‌ها را در کنار هم خوب بچینیم، بلکه خیلی چیزهای دیگر باید جفت‌وجور شود و به طراحی آن‌ها پرداخته شود تا باهم هماهنگ شوند. برای دستیابی به موفقیت، نیاز به ایده‌هایی خلاق در طراحی فست فود و دکوراسیون داخلی فست فود آن داریم که عوامل مدیریت، بازاریابی، منو، رضایت‌مندی مشتری و کارمندان، طراحی فست فود و دکوراسیون داخلی و بیرونی، ازجمله آن‌هاست. در بعضی از رستوران‌ها، میزها و فضاهایی وجود دارند که مراجعه‌کننده، تمایلی به نشستن بر سر آن میزها را ندارد. مثلاً آن‌ها که در مسیر تردد هستند یا به آشپزخانه و سرویس بهداشتی نزدیک‌اند. باید در طراحی فست فود و در چینش، به‌گونه‌ای عمل کرد که تا حد ممکن، آن مسیرها عاری از میز و صندلی باشند.


گفتنی است مهم‌ترین اصل و قانون در دیزاین و طراحی فست فود، استفاده بهینه از فضایی است که در اختیارداریم. اگر فضایتان بزرگ است، در کنار رعایت کلیه قوانین طراحی فست فود، می‌توان با در نظر گرفتن تم مناسب و استفاده از تزیینات لوکس و خاص، به برند سازی و منحصربه‌فرد شدن کسب‌وکارتان امیدوار شوید.


«نمای خارجی» همان گزینه ایست که تصور کلی مشتری را می‌سازد تا به خود این اجازه را بدهد که به داخل مراجعه داشته باشد یا خیر؟! پس می‌توان در طراحی فست فود، فضای بیرونی را، با در نظر گرفتن محیطی دنج و راحت برای نشستن در مقابل فست فود، طراحی فضایی برای پارکینگ، تدارک فضایی سبز و گل‌کاری شده و نیز با طراحی آب‌نما و آرم روی دیوار، چشم‌نواز جلوه داد.

طراحی داخلی فست فود

طراحی فست فودها، می‌تواند بسته به سلایق افراد متفاوت، بر اساس سبک طراحی داخلی صنعتی، مدرن، پست‌مدرن، کانتنپوری و غیره، دیزاین شود. امروزه در طراحی‌های مدرن فست فود ها، استفاده خلاقانه از تم مناسب و متریال هایی چون آجر و بتن و چوب و نیز استفاده از رنگ‌هایی جذاب و اشتهاآور نظیر قرمز و زرد و نارنجی و همچنین نورپردازی ملایم و روشن، بسیار متداول شده است. ازآنجایی‌که مشتری حق دارد تا نحوه کار کارکنان را برانداز کند، لذا برای جلب اعتماد، اجازه دهید تا زمانی که به سمت پیش‌خوان برای سفارش غذا می‌آید، شما و مقداری از نحوه کارتان را ببیند. در پذیرش مشتریان نیز دقت داشته باشید که بسته به‌اندازه و گنجایش واقعی سالن، به جذب مشتری اقدام نماییم تا مانع احساس آرامش دیگر مراجعین نشوید. استفاده از موسیقی مجاز قابل‌فهم مناسب که با تم و فضای فست فود هماهنگی داشته باشد نیز توصیه می‌گردد.


درنهایت باید توجه داشته باشیم که همان‌گونه که کیفیت یک فست فود، ازنظر ارائه خدمات بهداشتی و پخت مرغوب، اهمیت دارد و رغبت مشتری به ماندن را ترغیب می‌کند، طراحی فست فود و طراحی داخلی آن‌هم به مراجعات بعدی مخاطب، دامن می‌زند و با انتخاب رنگ و نورپردازی مناسب، احساس نشاط و شادابی و امنیت به فضا القا می‌گردد.

دکوراسیون داخلی فست فو

باید برای طراحی فست فود و جذاب و محرک کردن فضای فست فود، کلی خلاقیت از خود نشان دهید و با به کار بردن رنگ‌ها و نورها، نقاشی‌ها، کارهای هنری اصیل و نیز استفاده از مبلمان و نیمکت‌های راحت و آویزهای مناسب، باعث شوید که مردم از خوردنشان، لذت بیشتری ببرند. برای این منظور، باید تمامی جنبه‌های روان‌شناختی، جهت طراحی فست فود با یک چیدمان خاص و عالی در نظر گرفته شود. بهتر آن است با انتخاب یک پالت رنگی که با آرم و لوگو مواد بازاریابی مطابقت داشته باشد، به استقبال دکوراسیون داخلی فست فود و طراحی داخلی فست فود برویم و با کمک این هارمونی‌ها، احساسات خاصی از مشتریان را برانگیزیم!


مثلاً در طراحی فست فود، رنگ زرد و قرمز به‌صورت ناگهانی باعث احساس گرسنگی و تحریک هیجانات می‌شود که اگر با روشنایی نسبتاً تندی همراه شود، به تند غذا خوردن منجر می‌شود. نور روشن می‌تواند فضا را در طراحی فست فود، باز تر نشان دهد و نور نارنجی پرتقالی نیز با تحریک اشتها، در انتخاب‌های منو باقیمت بالا تأثیرگذار است! بهتر است در طراحی فست فود و دکوراسیون داخلی فست فود ها دقت نمایید تا چیدمان دکورها و میز و صندلی‌ها، مانعی برای تردد راحت ایجاد نکنند.

طراحی دکوراسیون فست فود

فرقی نمی‌کند که در شرف راه‌اندازی فست فود جدید هستید یا قصد بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی فست فود قدیمی خود را دارید! به‌هرحال باید تمامی استانداردهای روز دنیا را در زمان طراحی فست فود و دکوراسیون داخلی آن به کار ببندید تا دسترسی آسان و جلوگیری از سردرگمی مشتری با ایجاد حس آرامش و شادابی در فضای محیط را فراهم آورید.
انتخاب متریال مناسب برای کف‌پوش‌ها و ارائه ایده در طراحی سقف، استفاده از کاشی طرح دار، تدارک قفسه روی دیوار، طراحی دیوار با دیوارکوب، تزیین میز و صندلی‌ها و انتخاب سبکی مخصوص برای چینش، طراحی صندلی و میز با ایده‌هایی خاص و مبتکرانه و مدرن در کنار استفاده از کاناپه و چهارپایه‌های راحت از دیگر مواردی هستند که در کنار سایر مسائل ذکرشده در مقاله، باید در طراحی فست فود و طراحی دکوراسیون داخلی فست فود به آن‌ها بها داده شود.

طراحی فست فود

تجهیزات فست فود

در طراحی فست فود ، تهیه و تدارک لوازم موردنیاز آن، باید مناسب با منو، هدف‌گذاری، فضای کاری و نوع مشتریانش خریداری شود. لذا اول باید به این سؤال پاسخ دهیم که پرداختن به فعالیتی جزئی، با خط تولید محدود مدنظرمان است یا قرار است یک فست فود جامع را راه‌اندازی نماییم؟! که هر یک به‌خودی‌خود توانایی درآمدزایی بالایی به همراه دارد. تجهیزات فست فود، امری حساس و دقیق است که نیاز به طرح و برنامه‌ریزی دارد و بهتر آن است که در این زمینه، با مشاور و افراد کارآمد، صحبتی داشته باشید؛ چراکه طراحی فست فود و تجهیزات فست فود اگر به‌درستی انتخاب شوند، می‌توانید به بهترین شکل، میزبانی کنید و پذیرای میهمانان و مشتریانتان باشید و در غیر این صورت هست که برایتان هزینه آور و زیان‌آور خواهند شد. جالب است بدانید، گاهی وسایل دست‌دوم تمیز هم می‌تواند کارایی لازم، برای مجموعه شمارا داشته باشد.

تاپینگ پیتزا و ساندویچ، سرخ‌کن صنعتی، فر، گریل، دستگاه سیب‌زمینی شکم پرو بلال تنوری، همبرگر زن، پمپ سس، دستگاه ذرت مکزیکی و لبو با قالی، تجهیزات ساندویچ فلافل، اجاق‌گاز صنعتی، یخچال و فریزر صنعتی، دستگاه خمیرگیر و خمیر پهن کن، دستگاه تصفیه روغن، وان شستشو، میز کار ظروف کثیف، توری استیل و هود دیواری تنها بخشی از این عناوین تجهیزاتی موردنیاز در فست فودها می‌باشد.

یکی دیگر از موضوعات مهم اما پرهزینه، در مورد طراحی فست فود، تدارک سیستم گرمایش و سرمایش مناسب می‌باشد تا در هرلحظه، هوایی مساعد مشتری داشته باشیم. برای آشپزخانه نیز باید تهویه مناسب تدارک دید تا بوی غذاها باهم تداخل پیدا نکند و به سالن نیز نفوذی نداشته باشد. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت هست، رعایت اصول بهداشتی و نظافت لحظه‌به‌لحظه سالن‌ها، آشپزخانه و تجهیزاتش و مخصوصاً سرویس بهداشتی می‌باشد.

در پایان یادآور می‌شویم که شما به‌عنوان صاحب فست فود، برای پایدار و موفق ماندن کارتان، به مشتری نیاز دارید و باید تلاش نموده مخاطب را تا حد امکان راضی نگه‌داشته و در وی انگیزه بازگشت، ایجاد نمایید. مطمئناً این امر به ثمر خواهد نشست اگر به طراحی فست فود، دکوراسیون فست فوت، طراحی داخلی فست فود و نیز به طراحی دکوراسیون فست فود خود بهاداده و با به کاربردن مناسب تجهیزات فست فود و همچنین عجین شدن بادانش روز و هنر آشپزی، مشتری را به میهمانی طعم‌ها و رنگ‌ها و زیبایی‌ها دعوت نمایید.

درخواست مشاوره

با پرکردن مشخصات زیر کارشناسان ما در سرسع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت