طراحی فروشگاه پوشاک | طراحی بوتیک

تغییراتی که طی چند دهه اخیر در زمینه رشد تکنولوژی صورت گرفته، سبب شده افراد بسیاری در حوزه‌های مختلف برای مشاغل خود دست به تبلیغ زده تا مشتریان بیشتری را به دست آورده و از رقبای خود پیشی گیرند. از طرفی تغییر در شیوه ارتباطات و تفکرات و تأثیر پذیرفتن بشر از یکدیگر و تبلیغات رسانه‌ای نیز موجب شده تا انسان‌ها در دوره‌های کوتاه به فکر تغییر و تحولاتی در بخش‌های مختلف زندگی خود باشند. این موضوع بیشتر در خرید وسایل منزل، پوشاک، خرید موبایل و ماشین هوشمند به چشم می‌خورد.

ازآنجایی‌که پوشاک همیشه مشتریان خود را دارد و نوع این کالای مصرفی به‌گونه‌ای است که مردم در بازه‌های زمانی مختلف اقدام به خرید می‌کنند، اکثر کسانی که قصد ورود به بازار آزاد را دارند سراغ راه‌اندازی فروشگاه پوشاک و یا بوتیک می‌روند. تنوع سلیقه و همچنین محدودیت‌هایی که برای این شغل وجود دارد موجب شده عده‌ای در این حیطه موفق نبوده و بعد از مدتی شغل خود را تغییر دهند.

اگر می‌خواهید در این زمینه به یکی از پرفروش‌ترین‌ و معروف‌ترین برندها تبدیل شوید علاوه بر تبلیغ و فروش محصولات باکیفیت، باید طراحی فروشگاه پوشاک و یا طراحی بوتیک خود را نسبت به سایرین متفاوت باشد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با اصول طراحی فروشگاه پوشاک و طراحی بوتیک و همچنین تجهیزات فروشگاه پوشاک آشنا کنیم. همچنین از تجهیزات فروشگاه پوشاک و بوتیک مرغوب استفاده کنید

قفسه فلزی
طراحی فروشگاه پوشاک

طراحی فروشگاه پوشاک و بوتیک برای رده‌های سنی مختلف

ازآنجایی‌که مشتریان البسه دارای گروه‌های سنی مختلف هستند، طراحی فروشگاه پوشاک یا طراحی بوتیک را می‌توان متناسب با آن اجرا کرد. کار در حوزه پوشاک به سه بخش البسه زنانه، مردانه و بچگانه تقسیم می‌شود که برای کسب درآمد و سود بیشتر نیاز است که با در نظر گرفتن هر رده سنی، دکوراسیون فروشگاه پوشاک و یا بوتیک طراحی شود. شاید برخی تصور کنند تنها داشتن یک ویترین پرزرق‌وبرق کفایت می‌کند اما این را باید بدانید که در کنار یک ویترین خوب باید طراحی داخلی فروشگاه پوشاک شما به‌خوبی انجام‌شده و با تجهیزات فروشگاه پوشاک هم‌خوانی لازم را داشته باشد. به دلیل گسترده بودن اصول کار، هر گروه سنی را به شکل جداگانه بیان خواهیم کرد.

مشاهده پروژه ها

دکوراسیون فروشگاه پوشاک زنانه

برخلاف آقایان که به جزئیات توجه کمتری دارند، این موضوع برای خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است به‌طوری‌که این مورد هنگام خرید کردن آن‌ها نیز مشاهده می‌شود. اکثر خانم‌ها تمایل دارند پوشاک خود را از فروشگاه‌هایی تهیه کنند که ظاهری لوکس و مدرن دارند. در همین راستا داشتن یک ایده خوب برای طراحی فروشگاه پوشاک زنانه می‌تواند بر تعداد مشتریانتان بیفزاید. بهترین رنگ‌ها برای طراحی فروشگاه پوشاک زنانه، به کار بردن طیف رنگی روشن می‌باشد. برای طراحی فروشگاه پوشاک بعد از تعیین رنگ‌ دیوارها، مهم‌ترین مسئله بحث نورپردازی داخل ویترین و فروشگاه است. با توجه به نوع پوشاک و سبک چیدمان، مدل نورپردازی در طراحی فروشگاه پوشاک نیز متفاوت خواهد بود. برای فروش پوشاک کلاسیک، در نزدیکی رگال و ویترین باید میزان نوردهی بالا بوده و برای فروش پوشاک تجملاتی از نور ملایم استفاده کنید. نکته دیگری که در بحث نورپردازی طراحی فروشگاه پوشاک مطرح است، به‌کارگیری نور مخفی در مرزبندی‌هاست. استفاده از این ایده می‌تواند زیبایی دکوراسیون فروشگاه پوشاک را بیشتر کند.

طراحی فروشگاه پوشاک یا طراحی بوتیک مردانه

طراحی فروشگاه پوشاک مردانه با توجه به سبک کاریتان که ممکن است از نوع پوشاک رسمی مانند کت‌وشلوار و یا پوشاک اسپرت و جوان‌پسند باشد، متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال در طراحی داخلی فروشگاه پوشاک و یا بوتیک برای سبک‌های اسپرت، چه در بخش ویترین و چه قسمت‌های داخلی فروشگاه بهتر است از طیف رنگ‌های تیره همچون طوسی، خاکستری و سایر رنگ‌بندی‌های تیره در کنار هم استفاده کنید.
به‌کارگیری این رنگ‌ها فروشگاه شما را نسبت به سایرین متمایز کرده و همین تفاوت رنگی در طراحی فروشگاه پوشاک سبب شده تا قشر جوان تمایل بیشتری برای بازدید از فروشگاهتان را داشته باشند؛ اما برای آنکه فضای داخلی بیش‌ازحد تیره نشود و از طرفی جذابیت لباس‌ها در نگاه مشتری چند برابر گردد، بهتر است محل قرارگیری لباس‌ها با نورپردازی‌ها هماهنگ باشد. برای طراحی فروشگاه پوشاک پیشنهاد ما این است برای نورپردازی در فضای تیره، نورهای سبز و نارنجی را به کار نبرید چراکه این رنگ نور باعث تاریک‌تر شدن فروشگاه شده و دیدن تمامی کارها را برای مشتری کسل‌کننده خواهد کرد.
برعکس برای فروشگاه‌هایی که در زمینه ارائه کت‌وشلوار فعالیت دارند، بهتر است رنگ‌های روشن و براق را برای طراحی فروشگاه پوشاک خود به کار ببرند. مثلاً ترکیب رنگ سفید در سطح وسیع و رنگ طلایی در کناره‌ها و استفاده از نورپردازی مناسب با این رنگ‌ها می‌تواند یکی از انتخاب‌های ایدئال برای طراحی داخلی فروشگاه پوشاک و جذب مشتری بیشتر باشد.

طراحی فروشگاه پوشاک بچگانه | طراحی بوتیک بچه گانه

برای طراحی فروشگاه پوشاک بچگانه باید نهایت خلاقیت را به کار گرفته و از ترکیب رنگی متنوعی برای ویترین، ورودی فروشگاه و محیط داخلی فروشگاه استفاده کرد. چیدمان ویترین باید به نحوی طراحی شود تا کودکان را مجاب کرده تا به همراه والدین خود وارد فروشگاه شوند. برای راحتی کار پرسنل و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، سعی کنید پوشاک دخترانه و پسرانه را به‌صورت مجزا در شلف‌ها و قفسه‌ها قرار دهید. همچنین نوع پوشاک را می‌توانید بر اساس نوع کاربرد (لباس مهمانی، لباس خانگی)، فصل (لباس تابستانه، لباس زمستانه) و حتی برحسب رده سنی کودکان (نوزادی، خردسالی، نونهالی) در مکان‌های مناسبی قرار داده تا دسترسی به آن‌ها برای مشتریان آسان‌تر باشد. برای آنکه بتوانید نظر مشتری را بیشتر به نمونه‌ کارهای خود جلب کنید، بهتر بوده ست کامل هر لباس را در کنار هم بچینید (مثلاً ست بلوز و دامن دخترانه را در کنار کیف و کفش هم‌رنگ آن قرار دهید). استفاده از یک سری اکسسوری‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکانه (ماشین‌های رنگارنگ کوچک، توپ‌های رنگی، عروسک‌های مختلف و…) که فروشی نیستند، نیز می‌تواند راه‌حل دیگری برای خاص کردن طراحی فروشگاه پوشاک بچگانه باشد.
یک سری رنگ‌ها هستند که نظر دخترها و پسران را بیشتر جلب می‌کند، ازاین‌رو برای بخش فروش لباس‌های دخترانه سعی کنید برای قفسه‌ها و رنگ دیوارها از ترکیب رنگی صورتی و سفید، یاسی و سفید و برای بخش لباس‌های پسرانه رنگ‌های آبی و قهوه‌ای را به کار ببرید. یکی از مشکلاتی که همیشه والدین برای خرید لباس دارند در زمان پرو لباس‌هاست. برخی از کودکان در این مورد به‌سختی با والدین همکاری می‌کنند. پیشنهاد ما این است که اتاق‌های پرو را به‌گونه‌ای طراحی کرده که فضای کافی برای نصب مانیتور را داشته باشند. با استفاده از این راهکار، می‌توانید کارتون‌های موردعلاقه کودکان را از طریق مانیتور اتاق‌های پرو پخش کرده تا زمان تعویض کردن لباس حواس کودک به برنامه‌های در حال پخش گرم شده و با والدین خود همکاری کنند.

تجهیزات فروشگاه پوشاک و نحوه چیدمان آن‌ها

بعد از تعیین سبک‌کاری و طراحی فروشگاه پوشاک نوبت به چیدمان لباس‌هاست. اگر تجهیزات فروشگاه پوشاک شما از بروزترین تجهیزاتی باشد که در سراسر دنیا استفاده می‌شود، به چینش بهتر لباس‌ها کمک خواهد کرد. مثلاً تا ده سال پیش اکثر کسانی که بوتیک داشتند اجناسی مثل روسری، تیشرت‌، شلوار و… را در قفسه‌ای پشت سر فروشنده قرار می‌دادند که این نوع چیدمان پیدا کردن لباس موردنظر و انتخاب آن را برای مشتری سخت می‌کرد. در حال حاضر استفاده از رگال‌ها در وسط و کناره‌های فروشگاه باعث شده تا مشتریان به اکثر اجناس دسترسی داشته و تمام‌کارها را با آرامش خاطر نگاه کنند. دوخت و طراحی برخی لباس‌ها به صورتی است که در نگاه اول وقتی در قفسه‌ها آویزان شده‌اند جذابیت کافی را نداشته و کمتر به فروش می‌رسند. برای این سبک‌کار بهترین روش استفاده از مانکن‌هاست. بسته به نوع کار که مثلاً شلوار جین است یا مانتو، از مانکن مخصوص آن لباس استفاده کنید. البته می‌توانید با استفاده از یک مانکن کامل، سایر اجناسی که با آن کار خاص هم‌خوانی دارد نیز به تن مانکن کرده تا نگاه مشتریان را بیشتر به خودش جلب کند. این را هم در طراحی فروشگاه پوشاک در نظر داشته باشید که بیش‌ازحد فضای فروشگاه را با رگال‌های اضافی پر نکنید. نیازی نیست تک‌تک محصولات را با تمام سایزبندی و رنگ‌بندی در معرض دید مشتری قرار دهید. بخصوص اگر ابعاد مغازه شما کوچک است، استفاده از یک تا دو سایز با چند تا از رنگ‌های لباس کفایت می‌کند. ازآنجایی‌که مدل برخورد افراد متفاوت است، گاهی مشتریان تمایل دارند مستقیماً با فروشنده ارتباط کلامی نداشته باشند، ازاین‌رو بهتر است بر روی هر کار یک سری اتیکت چسبانده و قیمت و مشخصات اجناس (مثل نوع پارچه و اسم تولیدکننده) را در آن درج کنید. با این کار هم مشتریان بیشتری وارد فروشگاه شما شده و هم فشار کاری اضافی از روی پرسنل برداشته می‌شود.

نکات مربوط به طراحی فروشگاه پوشاک و طراحی بوتیک

با توجه به تغییر قیمت‌ها و بودجه‌ای که برای خرید اجناس مغازه پوشاک صرف می‌کنید، هرچند وقت یک‌بار سعی کنید آف‌های ویژه‌ای را به مشتریان بدهید. به این منظور قسمتی از طراحی فروشگاه پوشاک را برای حراجی‌های خود در نظر بگیرید. شما می‌توانید لباس‌های این بخش را درون سبدهای رنگی و بزرگ قرار داده و یا آنکه رگالی را به این کار اختصاص داده و در بهترین جای فروشگاه قرار دهید و با زدن برچسب‌های تخفیف در سایز بزرگ، مشتریان را در هنگام ورود به طرف آن بکشانید. طراحی فروشگاه پوشاک محدود به رنگ دیوار، نورپردازی و استفاده از رگال و قفسه نیست. سعی کنید با توجه به ابعاد بوتیک و سبک فروش، دو تا سه باند را در گوشه‌ها (در نزدیکی سقف) قرار داده و هر چند دقیقه یک‌بار به مشتریان خوش‌آمد گفته و مشتریان خود را از تخفیف‌ها و جوایزی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید، مطلع کنید. همچنین مابین توضیحات خود می‌توانید با پخش موسیقی‌های آرامش‌بخش محیط کاری را برای خود و بقیه دل‌نشین‌تر کنید. به‌کارگیری سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب و همچنین استفاده از رایحه‌های خوشبو و ملایم را برای طراحی فروشگاه پوشاک هرگز فراموش نکنید.

درخواست مشاوره

با پرکردن مشخصات زیر کارشناسان ما در سرسع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت