همانگونه که در دایره المعارف ویکیپدیا می خوانیم؛ خرده فروشی، شامل فروش کالا به منظور مصرف مستقیم توسط خریدار است که از محلی معین، همچون فروشگاه، بوتیک یا کیوسک، یا از مرکز خرید، در قالب بخش های کوچک یا جداگانه تهیه شده باشد. خریداران می توانند افراد یا طرفین تجاری باشند. در علم تجارت، خردهفروش، محصولات مورد نظر خود را در مقادیر زیاد از طریق عمده فروشان یا به شکل مستقیم از شرکتها تهیه می کند، و سپس محصولات را به خریدار نهایی می فروشد. مؤسسات خرده فروشی اغلب مغازه یا فروشگاه خوانده می شوند. خرده فروشان در انتهای زنجیره تأمین قرار دارند. فرایند خرده فروشی به عنوان بخشی لازم از راهبرد کلی توزیع در نظر گرفته می شود. بسیاری از بنگاه های تجاری را می توان در طبقهی خرده فروشی ها لحاظ کرد. به این واسطه، رقابت های نفس گیری میان این دست از کسبه وجود دارد. خرده فروشی ها جایگاه ویژه ای در نظام توزیع دارند. مقصود از توزیع که از ارکان اساسی تاکتیک های بازاریابی محسوب می شود، رساندن محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب به مشتریان مناسب (یا مشتریان هدف) است. لذا تلفیق نظام توزیع با دیگر عوامل همچون محصول، قیمت و ارتباطات شایسته می تواند در خدمت متقاعد سازی مشتریان به کار رود. علاوه بر این، توزیع موثر می تواند بالقوه یک مزیت رقابتی محسوب شود. از اینرو مدیریت عناصر درونی و بیرونی فروشگاه، شیوه های انجام کار، عملیات فروش و اهداف فروش، ارتباطات، نحوهی مهندسی فروش، چیدمان و تقسیم بندی فضا، نورپردازی و دکوراسیون سوپرمارکت و فضای بیرونی، … باید به شکلی سیستماتیک و مبتنی بر اصول علمی باشد. مدیریت فروشگاه تلفیقی از دانش، تجربه و هنر است و موفقیت در این زمینه مستلزم آموختن، تجربه اندوختن و خلاقیت زیبایی شناسانه است. روح حاکم بر فروشگاه باید بگونهای باشد که چشم و دل مشتری را نوازش دهد.
نظام توزیع فروشگاهی کدام وظایف را بر عهده دارد؟
چنانچه آثار نگارنده را در حوزهی مدیریت توزیع (به عنوان مثال می توانید به کتاب راهنمای مدیران در کانال توزیع یا مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران مراجعه کنید) مطالعه کرده باشید، نظام توزیع دستکم ۵ دسته وظیفهی اصلی را عهده دار است.
بنابراین مدیریت فروشگاه باید عهده دار برنامه ریزی، ساماندهی و کنترل اجرای وظایف فوق باشد تا نظام توزیع کارآمدی را در فروشگاه خود مستقر سازد. روشن است که هر کسب و کاری در اولین گام شکل گیری نیازمند تدوین طرح کسب و کار است. به هر ترتیب، تدوین طرح کسب و کار باید با بهره گیری از نظرات کارشناسان و مشاوران اصلح صورت پذیرد.
اما قبل از ورود به یک کسب و کار، از توانمندی ها و علایق خود اطمینان یابید و با آگاهی کامل نسبت به بازار، مشتریان و رقبا وارد این حرفه شوید.
ایجاد مدیریت یک فروشگاه مستلزم استقرار یک فرآیند است. این فرآیند می تواند بسته به شرایط کسب و کار دشوار باشد، به هر ترتیب ایجاد یک فروشگاه و شکلگیری آن می تواند مراحل ذیل را در برگیرد.
پیشبرد فروش و وفاداری مشتریان فروشگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله عوامل موثر بر ارتقای فروش و خشنودی مشتریان می توان به نوع برخورد و رفتار فروشندگان، کیفیت محصولات، چیدمان محصولات، قیمت و دیگر عوامل زیبایی شناسانه اشاره کرد. بنابراین می توان با بهبود مستمر این موارد و نیز شناسایی مزایای رقابتی و ارزشهای بنیادین و تاکید برآنها و انتخاب مزیت مناسب سپس اعلان مزیت از طریق کانال های ارتباطی اثر بخش، تصویر ذهنی و جایگاه مناسبی را در ذهن مشتری ایجاد کرد. تحقیقات متعدد حاکی از آن است که شیوهی برخورد فروشندگان مهمترین عامل پیشبرد فروش و وفادارسازی مشتریان است. بنابراین باید نسبت به جذب و پرورش فروشندگان با انگیزه و مشتاق، مستعد و اهل عمل و خوشرو اقدام کنیم. فروشندگانی که از برقراری ارتباطات لذت برده و اشتیاق کسب سود حلال ایشان را به سمت صداقت و راست کرداری سوق میدهد. فروشندگان خوب به مشتری ثابت می کنند که آن ها نه فقط یک فروشنده بلکه مشاوری کاردان و صادق هستند.
این فروشندگان ظاهر و باطنی آراسته دارند و از لحاظ خصوصیات فردی انسان هایی خوشرو، پرانرژی، شکیبا و دارای قدرت بیان و مهارت و مذاکره هستند.
فروشندگان موفق نام یک فروشگاه را بر سر زبانها انداخته و فرصت ایجاد مزیت رقابتی توسط فروشگاه را دوچندان میسازند. از میان فرصت های موجود برای فروشگاهها؛ اعم از وفاداری مشتریان، موقعیت مکانی، ارتباطات ، پرسنل متعهد و صرفه جویی به مقیاس می توان وجود کارکنان وفادار و توانمند را از جمله فرصت های طلایی برای ایجاد مزایای رقابتی پایدار دانست. بنابراین تلاش کنیم تا با جذب نیروهای شایسته و آموزش ایشان عملکرد فروشگاه خود را ارتقا دهیم.
برای آشنایی بیشتر با جزئیات راه اندازی یک فروشگاه می توانید از ما مشاوره رایگان بگیرید!
با پرکردن مشخصات زیر کارشناسان ما در سرسع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت