هر قسمت از فروشگاه ها با دقت و تفکر توسط فروشندگان طراحی شده است تا به هدف نهایی خود که افزایش مدت زمانی که مشتریان در فروشگاه می گذرانند و افزایش ارتباط آن ها با محصولات است، دست یابند.
امروزه تصور رفتن به خرید و نبودن چرخ خرید در ابتدای ورودی هایپرمارکت ها سخت است. سبد خرید امروزه به یکی از تجهیزات اصلی فروشگاه تبدیل شده و خرید را برای مشتریان آسان تر می کند. اما در گذشته زمانی بود که این تجهیزات به راحتی قابل پذیرش نبود. سبد خرید چرخدار در سال ۱۹۳۷ توسط یک تاجر و مخترع بسیار موفق، سیلوان گلدمن معرفی شد. ترولی باعث شده است تا مشتریان در سراسر جهان پول بیشتری خرج کنند. افراد وقتی برای خرید به فروشگاه می روند، حتی اگر قصد خرید تعداد کمی کالا را داشته باشند، معمولا به محض ورود به منظور راحتی در خرید، یک چرخ خرید انتخاب می کنند. چرخ خریدهای بزرگ در این امر بسیار موثر هستند زیرا موجب می شوند میل مشتری به پر کردن فضای خالی ترولی و در عین حال نیاز اولیه انسان برای خرید مواد غذایی هدف قرار گیرد.
طبق مطالعات انجام شده، مغز انسان از وضعیت ابتدایی خود یعنی محافظت بدن در برابر گرسنگی، پیشرفت چندانی نکرده است. به گفته گلدمن، افراد برای ایجاد آمادگی در زمان گرسنگی، هنگام فراوانی به ذخیره مواد غذایی اقدام می کنند و زمانی که سبد خریدشان نیمه خالی به نظر می رسد، آن ها به صورت غریزی تمایل به پر کردن آن دارند.
آیا تا بحال برایتان پیش آمده که برای خرید یک شیر به فروشگاه رفته باشید و با خریدهای دیگری بیرون آمده باشید ؟ مقصر این قضیه شما نیستید. در طراحی هایپرمارکت یخچال لبنیات را در قسمت انتهایی فروشگاه قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند مشتریان برای رسیدن به آن قسمت، از بین قفسه ها عبور کرده و محصولات دیگری را نیز می بینند و بدین ترتیب شانس خرید بیشتر می شود.
در اکثر فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها، بخش گل و نان های تازه را در ابتدای فروشگاه قرار می دهند تا مشتریان به محض ورود به فروشگاه با چرخ دستی های خالی با آن ها مواجه شوند. فروشندگان با این ترفند در واقع دو نشان را با یک تیر می زنند زیرا بوی دلپذیر نان تازه باعث تحریک غدد بزاقی و ایجاد حس گرسنگی و در نتیجه افزایش خرید آنی شده و همچنین روحیه مشتریان با دیدن گل های خوشبو و خوش رنگ تحت تاثیر قرار گرفته و تمایل آن ها به خرید بیشتر افزایش می یابد.
یکی دیگر از ترفندهای افزایش فروش در هایپر مارکت ها پخش موسیقی است. پخش موسیقی با ریتم آهسته در فضای فروشگاه موجب می شود تا مشتریان با آرامش بیشتری در فروشگاه حرکت کرده و اجناس بیشتری را در سبد خرید خود قرار دهند. اگر دقت کرده باشید هیچ ساعتی در فروشگاه ها وجود ندارد، دلیل آن این است که مشتریان را از دیدن زمان و مدیریت آن باز دارند در غیر این صورت خریداران خرید خود را با عجله انجام داده و فروشگاه را ترک می کنند.
بسیاری از افراد به دلیل راست دست بودن، هنگام ورود به فروشگاه به طور غیر ارادی از سمت راست و در جهت عقربه های ساعت شروع به حرکت می کنند. فروشندگان از این قضیه در راستای افزایش سود خود استفاده کرده و اجناس با قیمت بالا را در قسمت راست فروشگاه قرار می دهند.
با پرکردن مشخصات زیر کارشناسان ما در سرسع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت