اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار و یا مدیریت خرده فروشی هستید، پنج اصل برای موفقیت این کسب و کار چه بصورت آنلاین و چه به صورت آفلاین وجود دارد که باید به آن ها پایبند باشید، در این مطلب به این اصول پرداخته ایم.
۱- مشتری مهمترین فرد در کسب و کار شماست!
مشتری کلید هر عملیات موفق خرده فروشی است. اصل پایه در مدیریت خرده فروشی که باید یاد بگیریم تحلیل رفتار مشتری است؛ مشتری باید در مرکز کسب و کار شما باشد و هر آنچه شما انجام می دهید با محوریت مشتری انجام شود. شناختن عادات آن ها و متمرکز شدن بر سبک های خرید و خواسته های آن ها به شما در رشد و توسعه کسب و کار و تیم خودتان بسیار کمک می کند.
مشتری پادشاه هر کسب و کاری است.
۲- خرده فروشی یعنی جزئیات!
یکی از معروف ترین اصول مدیریت خرده فروشی همین عبارت ساده و معروف است که خرده فروشی یعنی جزئیات! چگونه بیشتر وارد جزئیات می شوید و بر چه جزئیاتی باید تمرکز داشته باشید. شما باید درک و دانش خود را از مشتری افزایش دهید. به این منظور هر فروشنده خرده فروشی باید بر جزئیات متمرکز باشد و این کار را در زمان مناسب انجام دهد. ارتکاب خطا قابل پذیرش است، بهشرط اینکه از آن ها درس بگیرید و دیگر آن ها را تکرار نکنید. مشتریان به شما اجازه مقدار معینی از خطا و اشتباه را می دهند، اما اگر تعداد این اشتباهها زیاد شود ، مشتریان از شما دور می شوند.
هیچ گاه از جزئیات کار غافل نشوید.
۳- قبل از هر چیز اصل ۴ پی را درک کنید!
این اصل خرده فروشی، یکی از قدیمی ترین اصول مدیریت خرده فروشی است که البته همچنان از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است و به شما کمک می کند تا کلیات اساس خرده فروشی را درک کنید؛ اصل ۴ پی عبارت است از: محصول (product)، قیمت (price)، مکان توزیع (place) و ترفیع و ترویج محصول (promotion) که پایههای اساسی یک خرده فروشی موفق را تشکیل می دهند:
— محصول Product: شما به محصولی نیاز دارید که مشتریان از شما بخرند و نیاز و خواسته آن ها را برطرف کند و همچنین سودی به دست شما برسد.
— قیمت Price: قیمت در ازای ارائه محصول دریافت می شود که باید در سطحی مناسب تعیین شود و بگونه ای باشد که ارزش ارائه شده به مشتری را از بین نبرد.
— مکان Place: شما باید مکانی برای عرضه محصول به مشتری در نظر بگیرید که می تواند مکانی فیزیکی، سایت الکترونیک یا حتی خرید از طریق کاتالوگ باشد.
— ترفیع و ترویج Promotion: زمانی که محصولی را در مکان مناسب و با قیمت مناسب برای عرضه در اختیار داشتید، باید این موضوع را به اطلاع مشتریان برسانید تا آن ها از آن مطلع شده و از آن استفاده کنند.
۴- تلاش بیشتری برای خشنودی مشتری خود به خرج دهید
ارائه خدمات با کیفیت به مشتری با شناخت کامل از مشتری آغاز می شود، هر چند که این شناخت تازه ابتدای کار بوده و به موارد بیشتری برای ارائه کردن نیاز دارید. به عبارتی باید بگونه ای برنامه ریزی کنید که در هر نوبت چیز بیشتری نسبت به نوبت قبل و انتظار مشتری نسبت به خودتان به او ارائه کنید. این کار باعث میشود تا وی شما را فراموش نکرده، در رقابت پیروز شوید و وی تبدیل به یک مشتری وفادار به محصول و برند شما شود.
۵- موقعیت مکانی، موقعیت مکانی و موقعیت مکانی !
موقعیت مکانی آخرین اصل مهم در موفقیت و مدیریت خرده فروشی است همیشه همین گونه بوده است. این موقعیت تا حدودی توسط نوع محصول و برند شما دیکته می شود: بهعنوان مثال، یک فروشگاه خرده فروشی به نسبت بزرگ، مطمئناً نیاز به یک پارکینگ دارد یا یک مرکز ارائهکننده محصولات مد و فشن گران قیمت باید در یک منطقه گران قیمت و تجملی واقع شده باشد. اما به اعتقاد من امروز به دو دلیل از اهمیت این اصل کاسته شده: ۱- به دلیل نقل و انتقال و جابجایی راحت تر نسبت به قبل ۲- استفاده از اینترنت.
از مزیت های رقابتی غیر قابل تقلید استفاده کنید.
گسترش و استفاده از اینترنت عادات خرید ما را بیش از پیش تغییر داده و این روند همچنان برقرار خواهد ماند. وبسایت های تجارت الکترونیک، دنیای خرده فروشی بدون محدودیت جغرافیایی را به روی ما باز کرده و بزرگ ترین تغییر در این عرصه در طی ۲۰ سال گذشته بهحساب می آید که نباید از آن غافل بود.
با پرکردن مشخصات زیر کارشناسان ما در سرسع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت